dinsdag 10 april 2012 00:00

2012 Openingstocht

Geschreven door

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert Stéphane samen met Jaco de clubtocht tijdens het Pinksterweekend.  Er zijn flink wat boten ingeschreven, het is een leuke groep.  Vrijdagavond is het briefing in het clubgebouw.  De weergoden zijn ons gunstig gezind, er is een prachtig en zonnig weekend beloofd.  Om een gunstig tij te hebben op de Westerschelde moeten we zaterdag vroeg opstaan, vertrek om 6u30. Lees het verslag van de Saltwater.

Bekijk de foto's (gemaakt door Marc Verdonck)

Onze poging om vrijdagavond vroeg onder de wol te kruipen mislukt, zoals steeds  Gelukkig is er zaterdagmorgend al een stralend blauwe hemel, dat helpt om vroeg en vrolijk op te staan !  We gooien voorzichtig los zodat we onze motorbootvrienden niet wakker maken (zij vertrekken pas later).  Als we de haven uitvaren is het ondertussen een vaste gewoonte geworden om de Zeemeermin van het Sluisplateau te groeten (en dan bedoelen we niet het bronzen kunstwerkje in de voorhaven  ). We hadden haar niet verwacht op dit uur, maar ja hoor, ze staat aan het raam te wuiven !
We geraken vlot door het kanaal en gaan aan Hansweert de Westerschelde op.  Het is fantastisch varen, een leuk briesje, plat water en geen beroepsvaart.  Véél te snel komen we aan bij de sluis in Vlissingen.  Zo gaat dat, als je lekker vaart ben je (te) snel op je bestemming, maar als je bij slecht weer voor een haven ligt te stampen lijkt er geen einde aan te komen.
Ook het kanaal naar Middelburg verloopt vlot.  In Middelburg hebben we allemaal boxen naast elkaar gekregen.  Dat is mooi geregeld ! We meren achterwaarts aan, met de kuip in de wind.  Wat een raar weer hebben we dit jaar... Vorige week zaten we nog met een dubbele fleece, muts en handschoenen en dit weekend is het snikheet.  Stephane gaat naar Jos Boone om onze Wempe barometer terug te gaan halen, die was stuk en is nu gerepareerd.  De groep splitst zich, er zijn mensen die naar het jazzfestival in de stad gaan en er zijn er die rustig in de kuip aperitieven.  Wij horen bij de laatste groep...   's Avonds schuiven we aan tafel bij De Baas en zijn Madame.  Het is warm (en dorstig) weer en de sfeer zit er goed in.  Lekker eten met een reusachtig ijsje als toetje.  Nog koffie op het terras en dan duiken we onder de wol.  Zondag vertrekken we om 11 uur naar het Veerse Meer, naar Kamperland.  In de sluis aan Veere wordt Christel niet lekker, ze is een beetje misselijk.  Waarschijnlijk van de warmte ?  Na aankomst in Kamperland wordt het erger, misselijk, buikloop en braken.  Als onze vrienden ons komen halen om naar het strandje te gaan moeten we passen, Christel is te ziek en gaat op bed liggen.  Stephane gaat met een groep lasergamen, soldaatje spelen en schieten op elkaar...schijnt leuk te zijn.  Bij het avondeten blijkt dat er nog een aantal mensen ziek zijn, dezelfde symptomen als Christel.  Ze hebben 1 ding gemeen : ze hebben allemaal gisterenavond carpaccio gegeten.  Daar moet dus iets mis mee geweest zijn ... waarschijnlijk niet koud genoeg met dit warme weer...?
Dus een aantal personen minder aan tafel bij de Jagklub, het restaurant van de Uithaven.  Jammer want het is lekker eten.  Maandag krijgen we verrassing : potdichte mist !  Een aantal boten dat uitgevaren was keert terug de haven in.  We besluiten om te wachten tot de mist volledig opgetrokken is.  De Balena van onze vrienden Kurt en Michèle ligt voor de geul naar Kamperland voor anker en laat ons weten wanneer de mist voldoende is opgetrokken.  Om 12 uur kunnen we uitvaren. Het is weer plezant zeilen, maar het is wel heel druk op het meer. Ook heel druk aan de Zandkreeksluis maar die is gelukkig heel groot zodat we niet hoeven te wachten.  We besluiten om nog wat toertjes te varen op de Oosterschelde. Het is te goed zeilweer om nu al in de haven te varen.  Om 18 uur varen we binnen, ruimen de boot op en gaan naar huis.  Het was een leuk weekend, spijtig van het voorval met de carpaccio...

Lees het Saltwater blog voor meer zeilavontuur

Gelezen: 2315 keer
U bevindt zich hier:WSVO Home | Agenda | Activiteiten Archief | 2012 Openingstocht