dinsdag 10 april 2012 00:00

Channel Cross naar DOVER

Geschreven door

Verslag vanaf de Saltwater: Dinsdagavond na het werk reppen we ons naar Wemeldinge, we vertrekken nog deze avond naar Wolphaartsdijk. In Wolphaartsdijk aangekomen eten we een snelle hap. Onze vrienden Kurt, Michèle, Frans en Gilda komen nog een slaapmutsje drinken bij ons aan boord. Ondertussen waait het buiten heftig, hopelijk morgen wat minder...

Woensdagochtend inderdaad minder wind ! We vertrekken via het Veerse Meer langs het kanaal door Walcheren naar Vlissingen. Daar gaan we de Noordzee op bestemming Oostende. Het is leuk zeilen naar Oostende, opkruisen maar dat is met onze keerfok geen enkel probleem.  Daar aangekomen moeten we rijendik langs de steigers gaan liggen.  Er zijn heel veel jachten want morgen begint de Dover Strait Race, een zeilwedstrijd.  Rond 21 uur komen onze opstappers Marc en Annick aan boord.  Na het wegbergen van hun bagage gaan we nog iets drinken in de jachtclub.  Het is koud, heel koud voor deze tijd van het jaar.
Donderdag vertrekken we om 6 uur 's ochtends vanuit Oostende naar Dover. Aanvankelijk kunnen we lekker zeilen, eerst met genua later met halfwinder. De zee is mooi vlak, bijna geen golfslag.  Aan de shipping lane valt de wind weg en moet de motor op.  Geen enkele vrachtvaarder te zien, dus dat gaat vlot.  Het is nog steeds koud, we zitten allemaal in zeilpak met de nodige fleece, handschoenen aan en mutsen op ons hoofd. Terwijl we met z'n allen Land of Hope and Glory zingen komen na een trip van 10 uur de krijtrotsen in zicht en varen we Dover binnen.  Na de gebruikelijke welkomsttoost maakt Annick een lekkere Thaise maaltijd.  De stad of een pub bezoeken zit er vanavond niet in, we zijn moe en kruipen vroeg onder de wol.
Vrijdag blijven we een dagje liggen in Dover.  We bezoeken Dover Castle.  Aangezien er voor de terugtocht van morgen weinig wind wordt voorspeld gaan we diesel halen aan een tankstation in het dorp, met jerrycans.  We willen niet in de haven aan het tankstation tanken omdat we dan rode diesel krijgen, en die is op het vasteland verboden.  Om alle gezever en boetes te vermijden gieten we dus braaf "echte" (dure!) diesel in onze brandstoftank.  's Avonds gaan we barbecuen in de Dover Yacht Club.
Zaterdag om 8u vertekken we naar Zeebrugge.  Er werd weinig wind voorspeld maar toch moeten we slechts 3uur van de 12 uur durende trip op motor varen, de rest van de tijd zeilen we met 7 kts bootsnelheid heel zalig onder halfwinder. Het is ook warmer, gelukkig. We hebben allemaal het gevoel dat de terugtocht voorbij gevlogen is, het ging veel sneller dan op de heentocht. We komen aan in Zeebrugge iets na 20u en eten een lekkere pasta aan boord.
Zondagochtend nemen we afscheid van Marc en Annick die met de auto terug naar huis rijden.  Voor ons wacht een pittige tocht op de Noordzee met 5-6 bft op kop.  Aanvankelijk krijgen we rake klappen van de hoge golven voor Zeebrugge, maar na een uurtje mindert de wind en ook de golfslag neemt af.  We kunnen nog leuk zeilen tot Vlissingen en nemen daar terug het Kanaal van Walcheren om zo via het Veerse Meer terug naar Wemeldinge te varen.  We zijn "moe maar voldaan" zoals dat heet.  Het is leuk geweest, we hebben veel en lang gevaren en hebben op 5 dagen tijd 3 landen aangelopen.

Gelezen: 13943 keer
U bevindt zich hier:WSVO Home | Agenda | Activiteiten Archief | Channel Cross naar DOVER